Eesti Katuseportaal

top_image top_image
  top_image top_image
EsilehleKiri meile   .   top_image
  LAMEKATUSED
top_image

ILM:

 
  T?na, 08.04
  4..10   P?eval on vahelduva pilvisusega sademeteta ilm. Hommikul on kohati udu. Puhub edela- ja l?unatuul 2-7, ?htul saartel  kuni 10 m/s. ?hutemperatuur on  +4..+10?C.
  Reede, 09.04
-3..2   ??sel: vahelduva pilvisusega olulise sajuta ilm. Mitmel pool on udu. Puhub  l?unakaare tuul mandril 3-9, saartel puhanguti 12 m/s. ?hutemperatuur on -3..+2?C. P?eval: Pilvisus tiheneb. Saartel sajab vihma. ?htupoolikul levib vihmasadu mandri l??neossa. Puhub l?una- ja kagutuul 3-9, ennel?unal p?hjarannikul kuni 12 m/s. ?hutemperatuur on  +4..+10?C.
4..10  
  Laup?ev, 10.04
-1..4   ??sel: Pilves selgimistega ilm. Mitmel pool, enamasti L??ne-ja L?una-Eestis, sajab vihma, v?ib sekka tulla ka l?rtsi. Kohati on udu. Puhub muutlik tuul 1-6 m/s. ?hutemperatuur -1..+4?C. P?eval: Pilves selgimistega ilm. Mitmel pool, enamasti L??ne-ja L?una-Eestis, sajab vihma. Puhub muutlik tuul 1-6 m/s, saartel ja rannikul p?hja- ja kirdetuul 6-11 m/s. Sooja on 4..9, Kagu-Eestis kuni 13?C.
4..13  
  P?hap?ev, 11.04
-3..2   ??sel: Muutliku pilvisusega olulise sajuta ilm. Puhub kirdetuul 3-9 m/s. ?hutemperatuur on -3..+2?C. P?eval: Muutliku pilvisusega olulise sajuta ilm. Puhub kirdetuul 3-9 m/s. Sooja on 7..12, kohati rannikul 4?C.
4..12  
 P?ike
   t?useb: 06:31
   loojub: 20:17
 EMHI
 Hoiatused
 Ilm täna
 Ilm merel ja Peipsil
 Suusainfo
 

EHITUSLINGID:

Ehitusseadus

Ehituskaar

Ehituskeskus

Eesti Ehitusturg

Eesti Puitmajaliit

Ehitusinseneride Liit

Ehitaja

EEEL

Ehitusbörs

Inspekt. asutused

Kodu Kauniks

Materjalid.net

Otse24 ehituskauplus

Puuinfo

Renoveeri.net

Riigihangete register

Sisearhitektide Liit

Soojustuskeskus

Värvimaailm

 

 

Lamekatuse all mõeldakse katust, mille kalle on 5% ja väiksem. Lamekatuse kandeelemendiks on rohtne või veidi kaldu alustarind ja katteks bituumenpapp või mõni muu rullmaterjal.

Lamekatuste katusekatted

Modifitseeritud bituumenist rullmaterjalid on enimkasutatavad lamekatuste katusekatted nii Eestis kui ka mujal maailmas. Bituumenist rullmaterjalid moodustavad umbes 70% kogu Euroopa lamekatuste turust.
Bituumenist katusekatted sisaldavad elastomeerseid võ
i plastomeerseid modifikaatoreid, on elastsed ning UV-kiirguse ja väiksemate vigastuste kaitseks kaetud kiltkivipuistega. Materjalid on armeeritud polüester- või klaaskiudkangaga ning neid on võimalik paigaldada vastavalt katusekaldele ühe-, kahe- või kolmekihiliselt.
Vastavalt polümeersetele modifikaatorile jagunevad bituumenmaterjalid kaheks põhitüübiks:

SBS (styrene butadiene styrene) materjalid sisaldavad elastomeerseid modifikaatoreid, mis tagavab sbs-materjalide suureparase elastsuse madalatel temperatuuridel, on UV kaitseks kaetud kiltkivipuistekihiga ning on vastupidavad temperatuuri köikumistele.

APP (atactic polypropylene) materjalid sisaldavad plastomeerseid modifikaatoreid ning on kõrge UV-kindlusega (APP-materjalid ei vaja UV kaitseks kiltkivipuistekihti), on elastsed, kõrge kuumataluvusega katusekatted.

Et lamekatuselt voolab vesi halvasti ära, on neid ehitatud eeskatt sademeteväestes piirkondades. Täiesti horisontaalset, nn nullkaldega katust tegelikkuses ei esine - kõik konstruktsioonid painduvad alati veidi läbi ning katus on paratamatult veidi nõgus.

Bituumenrullmaterjalide üldine kirjeldus

Kaasaegsed bituumenkatusekatted on kõrgekvaliteetsed, kindlate tehniliste näitajatega, ühtlase struktuuriga ning tootja poolse garantiiga materjalid.
SBS-bituumen katusekatte dokumenteeritud eluiga on 25 aastat.

Bituumenmaterjalid koosnevad järgmistest põhikomponentidest:

- pealmine UV-kaitsekiht
- modifitseeritud bituumen
- tugikangas
- modifitseeritud bituumen
- alumine kaitsekiht


UV-kaitse moodustab kiltkivipuiste kiht. Puiste värvi on võimalik tellida mitmes värvitoonis.
Kahekihilistes katusekattesüsteemides alusmaterjalil ja hüdroisolatsioonimaterjalidel on pealmiseks kihiks PE-kile või liivapuiste.

Modifitseeritud bituumen on katusematerjali tähtsaim veekindla kihi moodustav komponent. Sellega immutatud ja mõlemalt poolt ühtlase kihiga kaetud tugikangas moodustavad homogeense katusekatte.
Bituumenis kasutatavad modifikaatorid tagavad katusematerjalide tehniliste näitajate püsiva kvaliteedi ning tõstavad nende vastupidavust keskkonna mõjudele. Vastavalt bituumenis sisalduvatele polümeersetele lisanditele jaotatakse bitumeenmaterjalid SBS- ja APP-materjalideks. Mõlemat tüüpi materjalid sobivad katuste katteks uusehitustel ja vanade katuste renoveerimisel.

Katusematerjali tugevuse määrab tugikangas.
Katusekatte nii keevitus meetodil paigaldamisel kui ka mehaanilisel kinnitamisel spetsiaalsete tüüblite või kruvidega peaks eelistama tugeva ja madanemiskindla mittekootud polüesterkiudkangaga armeeritud materjale.
Mida suurem on tugikanga pinnamass (norm. 140-200 g/m2), seda tugevam on katusekate.

Suurendatud koormustega katustel peaks kasutama tugevamat kuni 250g/m2 mittekootud polüesterkiudtugikangaga armeeritud materjale.
Klaaskiudtugikangaga armeeritud katusematerjalid on tunduvalt nõrgemad ning leiavad kasutamist teatud tüüpi lamekatuste remondiks.

Materjali alumine kaitsekiht on tavaliselt õhuke PE-kile või liivapuiste, mis kaitseb rullmaterjali kokku kleepumisest ning võimaldab katusematerjali kiiremat lahti rullimist paigaldamisel. Tavaliselt kasutavad tootjad logoga tähistatud kaitsekilet, mis paigaldamisel gaasipoletiga ära sulab ning sellega on tagatud kuumutatud bituumeni tugev nakkuvus aluskihiga.

Lamekatust on halvustatud

Eestis olid lamekatused väikemajade ehitamisel eriti moes 1960. aastail. Tollal ebaõnnestus katuse katmine sageli kasutatud materjalide ning puuduliku teabe tõttu: katused lasid läbi ning nõudsid järjepidevat remonti. Lamekatusest sai soimusona ja tekkis arusaam, et lamekatused on väikemajadele vale lahendus ning meie kliimasse ei sobi.

Praeguseks on olemas töökindlad ja usaldusväärsed materjalid igasuguse kaldega katuste tegemiseks. Äri-, büroo- ja tootmishoonetel on lamekatus tavapärane ning sobilik. Tehniliselt on võimalik ka väikemaja lamekatus teha vastupidavaks.

Katuse kuju valik sõltub hoone kavandajast. Tuleb siiski silmas pidada konstruktsiooni töötingimusi, sest vead maksavad end kiiresti kätte. Lamekatuste projekteerimisel tuleb tähelepanu pöörata eriti katusekatte tihedusele, tuulduva tärindi ventilatsioonile ning vee äravoolule

Soojustus

Lamekatus võib tarinduselt olla kahesugune: kas katuslagi (hoone ülemise korruse lagi ja katus moodustavad vaheruumita ühtse konstruktsiooni) või pööninguga katus (lae ja katuse vahele jaab õhuruum). Lamekatus ehitatakse tavaliselt katuslaena.

Lamekatuse soojustus võib paikneda katusekatte (hüdroisolatsiooni) peal või all. Viimasel juhul on tegemist nn pööratud lamekatusega, mis võeti kasutusele paarkümmend aastat tagasi.

Pööratud katust kasutatakse kalli hinna tõttu peamiselt kõrgetasemelistel ühiskondlikel hoonetel.

Lamekatuse soojustus peab olema piisavalt tugev, et kanda katuse raskust ja taluda katusel kõndimist. Soojustuseks kasutatakse kõvu mineraalvillaplaate, vahtplasti või kergkruusa, mille eeliseks on suurem kandevõime.

Et tuul katust minema ei puhuks, ankurdatakse katusekate ja soojustus seenekujuliste plastankrutega alustarindi külge ning kleebitakse katusekate soojustuse külge.

Pooratud lamekatuse soojustus peab olema kinniste pooridega, et see vett tais ei imbuks ja soojapidavus ei kaoks. Soojustus ei tohi no ujuma hakata, kui katus veega täitub. Ka peab soojustus kinnitatud olema, et tuul seda minema ei puhuks. Mineraalvill soojustuseks ei kõlba, sobivad ekstrusioon-vahtplast ja kergkruus. Et soojustus ujuma ei hakkaks, pannakse selle peale ballastiks kas kruusakiht või betoonplaadid. Kõik nurgad ja ülespöörded tuleb teha hoolikalt, sest defektide parandamine on väga tulikas.

 

Tuulutus

Tuulutuseta lamekatus ei ole töökindel ja laguneb kiiresti. Tuulutuse tegemine teeb lamekatuse ehitamise keerukaks ja kalliks. Kui katus on tuulutuseta, kondenseerub hoonest välja tungiv veeaur katusekatte alla, sest katuse rullmaterjalist kate on aurutihe. Selle tulemusena väheneb soojustusmaterjali soojapidavus.

Kui niiskust on juba palju, imbub see läbi lae ning rikub maja siseviimistluse. Suvel palavaga aurustub niiskus nii intensiivselt, et surub katusekatte mullidena üles. Aurutihedalt ehitatud rullmaterjalist katus hävib nii paari-kolme aastaga. See on ka enamiku nõukogudeaegsete katuslagede kiire lagunemise põhjus.

Lagunemist saab vältida

Lagunemise vältimiseks peab katusekate olema altpoolt valisõhuga tuulutatav. Valisõhk peab vabalt katusekatte alt läbi pääsema. Sel juhul suundub liigne niiskus katusekatte alt välisõhku ega riku katust.

Bituumenpapist katuse tuulutamiseks kasutatakse selle all asuvaid soojustusplaate, millesse on lõigatud sooned õhu läbipääsuks. Need sooned ühendatakse katuse äärtel tuulutuskanali ja -avadega. Lisaks võib paigutada katusesse tuulutuskuplid, mille kaudu veeaur katuse alt välja pääseb.

On olemas ka spetsiaalseid auru läbilaskvaid kattematerjale, mis lisatuulutust ei vaja. Tuulutust ei vaja ka pooratud lamekatus, mis peab kaua vastu, sest sellele ei mõju talvine külm ega suvine päike (katus on ühtlases toatemperatuuris).

Kui lamekatuse kalle on väga madal, on oht, et katusele tekivad ehitusvigade ning katuse kandeelementide läbipaindumise tõttu veelõigud. Talvel vesi lõikudes külmub ja nii on osa katusest no eritingimustes. Katuse kestvus väheneb ja võivad tekkida läbijooksud.

Vee aravool

Vee ärajooksu parandamiseks tuleks katusele anda väike kalle. Kui katuse kalle on väiksem kui 2,5%, peaks kasutama tavalisest kvaliteetsemaid kattematerjale ning katusekate peaks olema kahekihiline.

Kindlasti on vee ärajuhtimiseks vajalikud välised veeärastusavad ja vihmaveetorud või sisemised katusekaevud ning äravoolutorud. Sisemise äravoolu korral juhitakse vesi torude kaudu läbi hoone (Euroopa tihedasti asutatud piirkondades, kus vett näpib, kasutatakse seda ära majapidamisveena).

Probleemne on ka katuselehtrite, avade ja torude jäätumine kulmal ajal ning katuselehtrite ummistumine sügisel. Lahendus tuleks leida juba projekteerimisetapil.

Et katusematerjal päikese käes liigselt ei kuumeneks (materjalile kahjulik!), kaetakse see heleda värviga või ühtlase jamedateralise kruusa kihiga. Viimasel juhul on takistatud katusekatte hilisem remont. Seepärast võib kruusapuiste teha vaid laitmatult ehitatud ja heast materjalist katusele. Paljud tänapäevased materjalid on juba tehases kaetud (varvilise) ülepuistega.

Lamekatust saab soovi korral viilkatuseks ümber ehitada. Ümberehitamise põhjus võib olla sagedasest katuseremondist tudinemine, lamekatuse sobimatus tekkinud viilkatustega majade sekka või ka lisaruumide vajadus. Sobiva katuselahenduse korral võib uue viilkatuse alla ehitada magamistube, huviala- ning abiruume jne.


Lamekatuste katusekatte valik Eesti turul:

 

 


SOOVITAME:

 

 

 
         
       
 
Created by AJ, 2005-2015